بيمارستان هفده شهريور آمل
۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان
br ENGLISH
تغذيه در چربي خون بالا

تغيير سبك زندگي در بهبود سطح چربي خون نقش اساسي دارد كاهش وزن، خوردن غذاهاي سالم و داشتن فعاليت بدني منظم به كنترل چربي خون كمك مي­كند.

كاهش وزن: بنابر نتايج مطالعات مختلف، اضافه وزن منجر به سطوح بالاي چربي خون ميشود، حتي كاهش 2/5 تا 5 كيلو اضافه وزن ميتواند به كاهش سطح كلسترول خون كمك كند.براي كاهش وزن اولين گام ميتواند حذف عادات غلط غذايي باشد.نان مصرفي خود را به نان سنگك يا جو تغيير دهيد. روزانه حداقل به اندازه يك قطع كتاب نان سنگك يا يك سوم اين مقدار نان جو بخوريد.با وعده صبحانه، ناهار و شام يك عدد خيار و گوجه فرنگي با يك واحد سبزيجات بخوريد. سبزيجات اين گروه عبارتند عبارتند از ليمو، هويج، نخود فرنگي، كدو حلوايي، شلغم، ، برگ چغندر، تره، جعفري، گشنيز، انواع كلم، لوبيا سبز، كدو، بادمجان، قارچ، اسفناج، گوجه فرنگي، باميه، فلفل دلمه اي، كاهو و كرفس)

واحد سبزيجات=1 ليوان سبزيجات خرد شده، نصف ليوان سبزيجات پخته يا آب سبزيجات، نصف ليوان پوره سبزيجات بدون شير يا كره.

روزانه 3 واحد ميوه بخوريد.هر واحد معادل يكي از مقادير نام برده زير ميباشد. يك واحد ميوه=1 عدد سيب يا پرتقال كوچك، 2 عدد نارنگي، نصف ليوان گريپ فروت (بدون شكر)، 1 عدد كيوي، 1 عدد هلو متوسط، 1 عدد شليل، نصف گلابي، 3 عدد آلو بخارا، يك و يك چهارم ليوان توت فرنگي، 12 عدد گيلاس تازه، نصف ليوان كمپوت گيلاس، 4 عدد زردآلو، 2 عدد آلوي تازه، يك و نيم عدد انجير خشك، 1 برش متوسط هندوانه، يك سوم طالبي كوچك، 2 عدد خرمالو، 3 عدد خرما، نصف ليوان آب ميوه يا كمپوت خانگي بدون شكر، 2 عدد انجير تازه، 2 قاشق غذاخوري كشمش، نصف انار، يك چهارم ليوان توت خشك، 1 عدد موز كوچك، 17 حبه انگور.

از مصرف غذاهاي زير بپرهيزيد:

قند، شكر، شكلات، آبنبات، كاكائو، شير كاكائو، پولكي، سوهان، شيريني، نبات، بيسكوئيت، كيك، نقل، انواع سس (حتي قرمز)، انواع نوشابه (حتي رژيمي)، انواع آبميوه­هاي تجاري، سيب زميني (سرخ كرده، آبپز و...) سوسيس،كالباس، همبرگر، پيتزا، انواع پنير پيتزا، چيپس، پفك، پوست و چربي و آب گوشت و مرغ، آب خورشت، نان باگت و تست، انواع غذاهاي سرخ شده، كره، خامه، لبنيات پرچرب، مربا، غذاهاي چرب و سرخ شده. روزانه حداكثر 120 گرم گوشت مصرف كنيد. هر تكه گوشت خورشتي يا 2 تكه گوشت قيمه­اي 30 تا 45 گرم، 1 عدد ران مرغ يا 1 سيخ كباب برگ 120 گرم، 1عدد سينه مرغ 180 گرم، 1 سيخ كوبيده يا جوب كباب 90 گرم است.حداكثر در هفته 2 عدد تخم مرغ يا 4 عدد سفيده تخم مرغ مصرف كنيد.بهترين روغن براي طبخ غذا روغن گلزا و براي سالاد روغن زيتون، كنجد و هسته انگور است.

مصرف حبوبات را افزايش دهيد (انواع خوراك مثل عدسي و خوراك لوبيا، برنج­هاي مخلوط مثل عدس پلو، لوبيا پلو و... و انواع سالاد كه در آنها حبوبات به كار رفته باشد) 4 روز هفته در وعده ناهار يا شام از حبوبات استفاده كنيد.ورزش منظم به بهبود سطح كلسترول خون كمك مي­كند بر اساس صلاحديد پزشكان حداقل 3 دقيقه فعاليت فيزيكي در بيشتر روزهاي هفته (حداقل 150 دقيقه در هفته) براي بهبود وضعيت چربي خون و نهايتاً ارتقاء سلامت مفيد مي­باشد.

 

 

 

 

1395/08/10
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal