بيمارستان هفده شهريور آمل
۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان
br ENGLISH
چربي خون

تغذيه در

 چربي خون بالا

 

تهيه كننده : واحد تغذيه

ارديبهشت 98

اجزاي چربي خون  شامل تري گليسريد و كلسترول مي باشد .

چربي خون عبارت است از بالا رفتن مقدار كلسترول يا تري گليسريد از مقدار طبيعي در خون كه با ايجاد پلاك هاي چربي در ديواره عروق در طول ساليان از مهمترين عوامل خطرساز براي ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي و ايجاد سكته هاي قلبي است.

 

تري گليسريدها همان چربي موجود در غذا بوده به عنوان منبع عمده انرژي در بدن مي باشند كه هم از غذا تامين مي شوند و در صورت دريافت زياد انرژي و قندهاي ساده در بدن ساخته مي شود. دريافت انرژي بيش از نياز بدن به صورت تري گليسريد در بافت هاي چربي ذخيره مي شود.

كلسترول نوعي چربي است كه در ساختمان كليه سلول هاي بدن بكار رفته و در توليد هورمون هايي مانند استروژن و همچنين توليد ويتامين دي نقش دارد. اين ماده ممكن است در كبد از چربي هاي اشباع ساخته شوند يا اينكه از طريق مصرف گوشت ، تخم مرغ و ساير مواد غذايي حيواني وارد بدن شوند.

 كلسترول بد LDL  مسئول حمل كلسترول در خون است كه مي تواند باعث باريك و سخت شدن رگ ها از جمله رگ هاي قلب و مغز و به دنبال آن بروز عوارض در اين اندام ها شود.  و كلسترول خوب HDL  كلسترول را از جريان خون خارج و به كبد مي برد . پايين بودن آن يكي از عوامل بيماري هاي قلبي مي باشد.

سطوح طبيعي چربي هاي خون در جدول ذيل آورده شده است :

طبقه بندي چربي خون

گروه

ميزان نرمال ( mg/dl)

تري گليسريد

كمتر از   150 

كلسترول

كمتر از    200  

LDL

كمتر از    130 

HDL

بيشتر از    40


 

عوامل موثر در افزايش چربي خون :

 

*      چاقي ( بويژه شكمي) و دريافت كالري بالا

*      كم تحركي و عدم فعاليت

*      مصرف چربي هاي اشباع و ترانس

*      استعمال دخانيات

*      مصرف داروها ( استروژن، كورتون ... )

*      برخي بيماريها : كم كاري تيروئيد، ديابت كنترل نشده، نارسايي مزمن كليه، بيماري كبدي ...

*      وراثت

 

 

 اثرات چربي خون بالا :

 

*      افزايش خطر بيماري هاي قلبي عروقي

*      افزايش فشار خون بالا

*      التهاب لوزالمعده

*      التهاب كبد

*      ايجاد سرطان

*      ايجاد سنگ هاي صفراوي

*      احساس سنگيني، سرگيجه، خستگي و خواب آلودگي

 

توصيه هاي تغذيه اي در چربي خون بالا

تغيير در سبك زندگي در بهبود سطح چربي خون نقش اساسي دارد. كاهش وزن، خوردن غذاهاي سالم و داشتن فعاليت بدني منظم به كنترل چربي خون كمك مي كند . 

 

بايد ها و نبايد هاي تغذيه اي

چربي هاي اشباع شده : گوشت قرمز ، سوسيس ، كالباس، همبرگر، قلوه، كله پاچه، مغز، زبان، چربي غاز و اردك، كره و خامه، پنيرهاي پرچرب، بستني، شكلات، نارگيل، كلوچه، شيريني خامه اي، پيراشكي، شير پرچرب، چيپس مستقيما در افزايش چربي خون نقش دارند و بايد از مصرف آنها خودداري و احتياط كرد.    

از مصرف چربي ها و روغن هاي جامد بپرهيزيد . جهت پخت و پز از روغن هاي مايع گياهي مانند روغن كانولا استفاده كنيد.

بهتر است غذاها را به روش آبپز، بخار پز يا كبابي تهيه كنيد و تا حد ممكن از سرخ كردن غذاها بپرهيزيد .

از مصرف غذاهاي پرچرب و آماده مثل پيتزا خودداري كنيد.

چربي هاي اشباع نشده : روغن زيتون، كانولا،آفتابگردن،  سويا، ذرت اگر متعادل مصرف شوند، مستقيما موجب افزايش چربي خون نمي شوند و بعلاوه خطر انسداد عروق را كاهش مي دهند . 

 

Ø      توصيه مي شود بخش عمده گوشت مصرفي از انواع گوشت هاي سفيد ( مرغ و ماهي) باشد. پوست و چربي هاي قابل مشاهده گوشت را جدا كنيد.

Ø      حداقل دوبار در هفته از ماهي به صورت كبابي يا پخته استفاده كنيد.

Ø      در هفته سه تا چهار عدد تخم مرغ كامل استفاده كنيد و در صورت تمايل به مصرف بيشتر مي توانيد از سفيده تخم مرغ استفاده كنيد.

Ø      از ميوه ها و سبزيجات تازه و متنوع به مقدار كافي در برنامه روزانه خود مصرف كنيد.

Ø      از انواع لبنيات كم چرب استفاده كنيد.

Ø      از مصرف شيريني ، نوشيدني هاي شيرين و نوشابه خودداري كنيد.

Ø      استرس هاي محيطي را تا حد امكان كاهش دهيد و سيگار نكشيد و از مصرف الكل خودداري كنيد.

Ø      وزن خود را متعادل نگهداريد . غذا را با حجم كم و دفعات بيشتر و به آرامي ميل كنيد.

Ø      در هنگام تماشاي تلويزيون از مصرف غذا خودداري كنيد چون باعث عدم تمركز در غذاخوردن و لذا مصرف بيش از حد مواد غذايي مي شود.

Ø      برنامه فعاليت بدني منظم داشته باشيد. حداقل از نيم ساعت پياده روي در روز شروع كنيد و به مرور زمان آن را به يك ساعت افزايش دهيد.

Ø      در برنامه غذايي خود از جوانه غلات يا حبوبات استفاده كنيد.

Ø      از مصرف سس ها و كنسرو هاي چرب خودداري كنيد.


 

مواد غذايي كه در كاهش چربي خون كمك مي كنند.

سيب ، هويج ، جو ، سير ، زردچوبه ، سبوس جو دوسر، غلات كامل، لوبياي سويا، حبوبات، گردو، آجيل بدون نمك به ميزان متعادل، زيتون از جمله منابع غذايي هستند كه در كاهش چربي خون كمك مي كنند.

 

 

1398/09/24
Powered by DorsaPortal