بيمارستان هفده شهريور آمل
۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
br ENGLISH
فشار خون

تغذيه در

 فشارخون بالا

 

تهيه كننده : واحد تغذيه بيمارستان

ارديبهشت 98

تعريف فشار خون : فشارخون نيرويي است كه به علت پمپ خون در سراسر بدن توسط قلب، بر ديواره شريان ها ايجاد مي شود. اندازه فشار خون به طور طبيعي80 /120   است.

 بيماري فشار خون بالا چيست ؟ بيماري فشار خون بالا بيماري مزمن شايعي است كه در آن فشارخون از حد طبيعي بالاتر مي رود و منجر به آسيب اندام هاي حياتي مي شود. و فشار خون براي مدتي طولاني بالاي 90 / 140 باقي مي ماند.

علائم  و عوارض فشار خون بالا:  

از علائم اين بيماري بالا بودن فشار خون در دو يا چند بار اندازه گيري، سردردهايي كه در زمان بيدار شدن از خواب به پيشاني تير مي كشد، خواب آلودگي، گيجي، مشكلات بينايي، تهوع  و از عوارض آن نارسايي قلب، سكته مغزي، عوارض كليوي، عوارض چشمي مي باشد

 

راه اصلي كنترل و درمان فشار خون بالا  تغيير شيوه زندگي مي باشد :

*      افزايش فعاليت بدني

*      اصلاح رژيم غذايي

*      كاهش وزن در صورت چاقي

*      محدوديت مصرف الكل و حذف سيگار

*      كنترل استرس

            افزايش فعاليت بدني

Ø      يك زندگي فعال داشته باشيد.

Ø      افزايش فعاليت فيزيكي به مدت30-45 دقيقه و با شدت متوسط در اكثر روزهاي هفته

Ø      از هر طريقي كه دوست داريد، فعاليت كنيد. دوچرخه سواري، شنا، باغباني و هر كاري كه فعاليت شما را افزايش ميدهد!

حتي اگر وقت كافي نداريد، 10 دقيقه تمرين ساده چند بار در روز را فراموش نكنيد،

توصيه هاي غذايي جهت كاهش فشار خون

 

بايد ها و نبايد هاي تغذيه اي

 

 1- كاهش مصرف نمك و مواد غذايي حاوي نمك

 

- خودداري از مصرف غذاهاي فرآوري شده و كنسروها، انواع گوشتها و ماهي دودي, سوسيس, كالباس, همبرگرو ساير فراورده هاي گوشتي آماده

-خودداري از مصرف خيار شور, زيتون شور, چيپس و آجيل هاي بو داده و شور ،كره ، سُس كچاپ يا گوجه فرنگي، ، سُس خردل، ماده مخصوص ترد كردن وخواباندن گوشت

- خودداري از مصرف برنج زودپز، رشته فرنگي نيمه آماده، سيب زميني هاي نيمه آماده، ماكاروني و پنير، پيتزا و برخي غذاهاي آماده

_   توجه به برچسب هاي مواد غذايي و انتخاب انواع مواد غذايي كه روي برچسب آنها كم سديم، يا بي نمك ذكر شده باشد

- از اضافه كردن نمك در هنگام طبخ غذا و  استفاده كردن از نمكدان در كنار سفره غذايي بپرهيزيد

استفاده از آب ليموي تازه ، سير و پياز و ادويه جات مفيدي نظير زردچوبه, دارچين و سبزيجات خشك نظير گلپر, آويشن, نعناع يا شويدخشك براي معطر كردن غذاها و بهتر كردن طعم آن

- خودداري از مصرف كشك خودداري شود .دوغ به صورت خانگي تهيه شود

- مصرف نان بدون جوش شيرين ( از نان هاي كم نمك استفاده نمائيد )

2- افزايش  مصرف  ميوه ها  و سبزي ها  در برنامه غذايي روزانه:

 

 - مصرف انواع ميوه ها و سبزي ها يا سالاد (كاهو ، كلم، گوجه فرنگي ، خيار، هويچ ، فلفل دلمه اي  سبز و..)  در برنامه غذايي روزانه توصيه  مي شود.

 - ميوه هاي تازه به عنوان ميان وعده مصرف  گردد.

 - مصرف مواد غذايي حاوي پتاسيم از فشار خون بالا جلوگيري مي كند ، لوبيا، عدس، نخود، آب ميوه ، ميوه جات  تازه خصوصاً زرد آلو، موز ، گيلاس ، طالبي ، كيوي ، انبه، شليل، پرتقال هلو، تمشك و نارنگي  و سبزيجاتي نظير اسفناج ، گوجه ، سيب زميني ، قارچ  منابع خوبي  براي پتاسيم هستند دانه كنجد و سبزي هاي  برگ سبز  ، منابع كم سديم  و تامين  كننده كلسيم هستند.

3- وزن خود را در حدود طبيعي نگه داريد.

اگر اضافه وزن داريد، حتي اگر حدود 5/2 كيلو وزن كم كنيد، فشار خون شما را پايين مي آورد.

 

چربي هاي اشباع شده : گوشت قرمز ، سوسيس ، كالباس، همبرگر، قلوه، كله پاچه، مغز، زبان، چربي غاز و اردك، كره و خامه، پنيرهاي پرچرب، بستني، شكلات، نارگيل، كلوچه، شيريني خامه اي، پيراشكي، شير پرچرب، چيپس مستقيما در افزايش چربي خون نقش دارند و بايد از مصرف آنها خودداري و احتياط كرد.

4 ) كاهش مصرف چربيها ي اشباع و كلسترول :

 - غذا تا حدامكان به صورت آب پز ، بخارپز يا كبابي مصرف شود و از سرخ كردن غذا خودداري گردد و در صورت لزوم از روغن مايع سرخ كردني در حد تفت دادن استفاده شود

- ازمصرف سوسيس، كالباس، خامه، چيپس، پفك سس ها، مغز ، دل و قلوه ، كله و پاچه در برنامه غذايي اجتناب گردد

- پوست مرغ و چربي هاي قابل مشاهده گوشت و مرغ قبل از طبخ جدا شود و از قسمت هاي كم چرب گوشت ها استفاده شود.

 - حداقل دوبار در هفته ماهي مصرف كنيد.چربي موجود در ماهي از نوع چربي هاي مفيد ست. به جاي سرخ كردن ماهي آن را به شكل بخارپز و يا تنوري استفاده كنيد.

- از انواع لبنيات كم چرب مثل شير ، ماست و پنير با چربي كمتر از 5/1 درصد استفاده شود.

- از مصرف پيه و دنبه كه حاوي چربي هاي اشباع هستند خودداري كنيد.

از مغزهايي مثل گردو، فندق و بادام كه داراي چربي هاي مفيد هستند به مقدار مناسب استفاده كنيد.  

- كره، مارگارين، سس ها و روغن هاي جامد از برنامه غذايي حذف شود و از روغن هاي مايع مانند روغن زيتون و روغن كلزا و.. استفاده گردد.

5 ) كاهش مصرف مواد قندي

- مصرف بيش از حد مواد قندي مانند قند، شكر،نوشابه ها،مربا، ژله ، شيريني ، كيك، شكلات، ،عسل باعث افزايش وزن،بالا رفتن فشار خون و چربي خون ميشود ،بنا بر اين بايد در برنامه غذايي روزانه مصرف آنها محدود و يا حذف گردد.

- مصرف نان و آرد هاي تهيه شده از آرد سفيد وبدون سبوس به حداقل برسد

- از ميوه هاي تازه به جاي شيريني و شكلات تلخ به عنوان ميان وعده استفاده شود.

-كاكائو تلخ مزاياي زيادي دارد.حاوي فلاونوييد است كه خاصيت ارتجاعي عروق را بهبود مي بخشد

- دوغ كم نمك و بدون گاز ، آب و آب ميوه هاي طبيعي به جاي نوشابه هاي گازدار مصرف گردد.

 

1398/09/24
Powered by DorsaPortal